Παρασκευή 26 Δεκεμβρίου 2008

επέκταση του Τραμ προς Αργυρούπολη και Ελληνικό

Πηγή: ΣΚΑΙ

Την επέκταση της γραμμής του Τραμ στα νότια Προάστια ανακοίνωσε σήμερα ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών Κωστής Χατζηδάκης κατά τη διάρκεια της επίσκεψης του στα αμαξοστάσια της ΕΘΕΛ και της ΤΡΑΜ ΑΕ στο Ελληνικό.

"Συμφωνήσαμε με το ΥΠΕΧΩΔΕ η γραμμή του Τραμ από την παραλία, να συνδεθεί με το δίκτυο του Μετρό στα Νότια Προάστια, Αργυρούπολη και Ελληνικό", είπε ο κ Χατζηδάκης υπογραμμίζοντας πως η γραμμή του Τραμ θα επεκταθεί και θα γίνει τροφοδοτική του Μετρό.

"Από την παραλιακή, το Τραμ θα τρέχει παράλληλα προς την Λεωφόρο Αλίμου -μεταξύ της Λ. Αλίμου και του αμαξοστασίου, και θα συνδεθεί με την περιοχή της Αργυρούπολης στη λεωφόρο Βουλιαγμένης. Έτσι θα υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης των κατοίκων της παραλιακής, δηλ. Αλίμου, Ελληνικού κα , να έρθουν στην Λεωφόρο Βουλιαγμένης και με το Μετρό να πάνε στην Αθήνα και αντίστροφα", είπε ο υπουργός.

Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2008

ΕΚΤΑΚΤΟ: Στη τελική ευθεία η επέκταση προς Πειραιά

Πηγη: capital.gr

«Σε τροχιά μπαίνει πλέον» η επέκταση του δικτύου τραμ στον Πειραιά, ύστερα από μακρόχρονες και συντονισμένες προσπάθειες του Υπουργείου Μεταφορών & Επικοινωνιών, του ΟΑΣΑ, της ΤΡΑΜ Α.Ε, του ΗΣΑΠ και του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου.

Όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, το συγκεκριμένο έργο χωρίζεται σε 4 φάσεις υλοποίησης οι οποίες είναι:

Α’ ΦΑΣΗ : ΝΕΟ ΦΑΛΗΡΟ – ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ
Β΄ΦΑΣΗ : ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ – ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΕΙΟ & ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ
Γ΄ΦΑΣΗ : ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ - ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ – ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ & ΚΑΜΙΝΙΑ
Δ΄ΦΑΣΗ : ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ – ΠΕΡΑΜΑ

Μετά την ολοκλήρωση των επεκτάσεων, το συνολικό δίκτυο του τραμ θα είναι περίπου 50 χιλιόμετρα (25χλμ το νέο δίκτυο και 25 χλμ το υπάρχον), η επιβατική κίνηση θα ανέρχεται καθημερινά σε περίπου 200.000 επιβάτες (65.000 σήμερα και 135.000 νέοι επιβάτες), ενώ ο συνολικός στόλος της εταιρείας θα αποτελείται από 100 οχήματα τραμ.

Πριν από λίγες ημέρες υπεγράφη η σχετική Κοινή Υπουργική Απόφαση (Κ.Υ.Α) από τα συναρμόδια Υπουργεία (Περιβάλλοντος & Δημόσιων Έργων, Μεταφορών & Επικοινωνιών, Αγροτικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού) και ήδη δρομολογείται η άμεση δημοπράτηση του έργου. Στόχος είναι οι εργασίες κατασκευής να αρχίσουν τον Ιούνιο του 2009 και εντός του 2010 το «καμπανάκι» του τραμ να ηχήσει στους δρόμους του μεγάλου λιμανιού.

Για αυτό και έχει ήδη εξασφαλιστεί η απόλυτη στήριξη της Νομαρχίας και του Δήμου Πειραιά, του Βιομηχανικού και Εμπορικού Επιμελητηρίου, καθώς και των υπολοίπων παραγωγικών φορέων της πόλης.

Η σημερινή κατάσταση στον Πειραιά

Σύμφωνα με μελέτες για τις κυκλοφοριακές συνθήκες στον Πειραιά, η σημερινή μέση ταχύτητα στο οδικό δίκτυο της πόλης είναι περίπου 17 χλμ./ώρα, ενώ τις ώρες αιχμής δεν ξεπερνά τα 8 χλμ./ώρα. Οι προβλέψεις για το μέλλον είναι δυσοίωνες, καθώς το 2013 προβλέπεται η μέση ωριαία ταχύτητα των ΙΧ να μην ξεπερνά τα 11χλμ./ώρα, με αποτέλεσμα να καταστεί σχεδόν αδύνατη η επικοινωνία του κέντρου με την ευρύτερη περιοχή.

Νέες Στάσεις τραμ


Από Νέο Φάληρο έως Ακτή Ποσειδώνος :


Κατά μήκος των 3,1 χιλιομέτρων του δικτύου προς τον Πειραιά, προβλέπεται η δημιουργία 7 νέων στάσεων οι οποίες είναι :

1. ΓΗΠΕΔΟ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ – Σύνδεση με ΗΣΑΠ
2. Μ. ΑΣΙΑΣ
3. ΛΑΜΠΡΑΚΗ
4. ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑ
5. ΠΛΑΤΕΙΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ
6. ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ
7. και ο τερματικός σταθμός ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ (Αγορά & Λιμάνι).


Από Ακτή Ποσειδώνος έως Σ.Ε.Φ :

Κατά μήκος των 2,3 χιλιομέτρων του δικτύου από τον Πειραιά προς το ΣΕΦ προβλέπεται η δημιουργία 5 νέων στάσεων οι οποίες είναι :

1. ΑΓΙΑ ΤΡΙΑΔΑ
2. ΠΛΑΤΕΙΑ ΙΠΠΟΔΑΜΕΙΑΣ
3. 34ου ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
4. ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ - Σύνδεση με στάση ΗΣΑΠ «Καμίνια»
5. ΟΜΗΡΙΔΟΥ ΣΚΥΛΙΤΣΗ

Ενδεικτικοί χρόνοι διαδρομής:


ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ (Λιμάνι) – ΣΤΑΔΙΟ ΕΙΡΗΝΗΣ & ΦΙΛΙΑΣ 8 λεπτά

ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ (Λιμάνι) – ΦΛΟΙΣΒΟΣ (Π. Φάληρο) 21 λεπτά

ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΤΡΑΚΗ (Γλυφάδα) – ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΡΑΗ (Δημ. Θέατρο) 39 λεπτά

ΠΛΑΤΕΙΑ Ν. ΣΜΥΡΝΗΣ – ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΡΑΗ (Δημοτικό θέατρο) 34 λεπτά


Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης

Η υλοποίηση της Α’ Φάσης επέκτασης ακολουθεί το εξής χρονοδιάγραμμα:

Ιανουάριος 2009

Δημοπράτηση Έργου

Μάιος 2009

Υπογραφή σύμβασης

Ιούλιος 2009

Έναρξη εργασιών

Οκτώβριος 2010

Ολοκλήρωση εργασιών – Δοκιμαστική λειτουργία


Παράλληλα έργα ΤΡΑΜ και ΗΣΑΠ


Η ανάπτυξη του δικτύου τραμ στον Πειραιά προβλέπει μεταξύ άλλων και συνεργασία με τον ΗΣΑΠ. Ο Ηλεκτρικός Σιδηρόδρομος θα υπογειοποιήσει το δίκτυό του από την έξοδο του σταθμού «Πειραιάς» (ύψος οδού Ρετσίνα), έως και λίγο πριν από την είσοδο του σταθμού «Φάληρο» (ύψος οδού Μπιζανίου). Στην περιοχή μεταξύ της Γέφυρας Γρηγορίου Λαμπράκη και της συμβολή της οδού Πειραιώς και Ομηρίδου Σκυλίτση, θα κατασκευαστεί ένας νέος υπόγειος σταθμός με την ονομασία «Καμίνια», από τον οποίο θα εξυπηρετούνται οι επιβάτες του ΗΣΑΠ.

Σε κοντινή απόσταση θα κατασκευαστεί η στάση τραμ «Ανδρούτσου» στην οποία οι επιβάτες του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου θα έχουν δυνατότητα μετεπιβίβασης. Οι εργασίες για την κατασκευή των δικτύων ΤΡΑΜ και ΗΣΑΠ προβλέπεται να εκτελεστούν παράλληλα, χωρίς όμως το ένα έργο να επηρεάζει την πρόοδο του άλλου.

Κόστος Υλοποίησης


Το κόστος υλοποίησης της Α’ Φάσης επέκτασης εκτιμάται συνολικά σε 125 εκατ. €., εκ των οποίων τα 80 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την κατασκευή του τροχιόδρομου ενώ τα υπόλοιπα 45 εκατομμύρια ευρώ για την αγορά 18 οχημάτων τραμ.

Το έργο εντάσσεται στο Π.Ε.Π. Αττικής που χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.


Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για την ένταξη του τραμ


Ως προς την κυκλοφοριακή οργάνωση της πόλης, η ένταξη του τραμ συνοδεύεται από:

τη μονοδρόμηση των οδών Γρηγορίου Λαμπράκη και Ηρώων Πολυτεχνείου, με φορά εξόδου και εισόδου αντίστοιχα
τη μονοδρόμηση της οδού Βασιλέως Γεωργίου Α’, με φορά προς το Κεντρικό Λιμάνι
την αντιστροφή της φοράς μονοδρόμησης της οδού Καραολή Δημητρίου, με φορά προς Λαμπράκη, της Ελευθερίου Βενιζέλου, με φορά προς Εθνικής Αντιστάσεως και της Ευαγγελιστρίας, με φορά προς Λαμπράκη.

Το ΥΠΕΧΩΔΕ εξετάζει πρόταση του Δήμου Πειραιά και της ΤΡΑΜ Α.Ε. για περαιτέρω βελτίωση της κυκλοφορίας.
Επίσης, προγραμματίζονται τροποποιήσεις, οι οποίες θα οριστικοποιηθούν και θα υλοποιηθούν από τον ΟΑΣΑ.

Αυτές είναι :

Κατάργηση των γραμμών κορμού Α1 & Ε1 και διατήρηση με μειωμένα δρομολόγια της γραμμής Κορμού Β1 (Πειραιάς –Γλυφάδα).

Διατήρηση των διαδημοτικών γραμμών 101, 130, 217, 218, 229, 232, με ενδεχόμενη αραίωση των συχνοτήτων τους ή και μελλοντικά την κατάργηση τμήματος της γραμμής που έχει επικάλυψη με τη γραμμή του τραμ. Η διαδρομή των διαδημοτικών γραμμών θα προσαρμοστεί κατάλληλα, με αφορμή τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις του Δήμου Πειραιά.

Οι κεντρικές γραμμές 300, 904, 906, 909 και 915 θα διέρχονται από τις οδούς Τσαμαδού ή 2ας Μεραρχίας, στο πλαίσιο υλοποίησης της κυκλοφοριακής μελέτης του Δήμου Πειραιά.

Για τη γραμμή 20 του τρόλεϊ εξετάζεται, είτε η αλλαγή της διέλευσής του από τη Βασιλέως Γεωργίου Α’ στη 2ας Μεραρχίας στη διαδρομή προς ΣΕΦ, είτε η κατάργησή του.

Συνοδευτικά Έργα Α’ ΦΑΣΗΣ


Από το συνολικό προϋπολογισμό του έργου, σημαντικό ποσό δαπανάται για τις αναγκαίες συνοδευτικές εργασίες, στις οποίες περιλαμβάνονται:

Οι αναπλάσεις των πλατειών και των κοινόχρηστων χώρων που αποδίδονται στους πεζούς, όπως και ο εμπλουτισμός του πρασίνου

Διαχείριση αποκομιδής απορριμμάτων με υπόγειους κάδους συλλογής, κατά μήκος της διαδρομής του τραμ

Τα παράλληλα συνοδευτικά έργα, δηλαδή η μετατόπιση των δικτύων των οργανισμών κοινής ωφέλειας (Ο.Κ.Ω).

Κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του δικτύου της Α΄ΦΑΣΗΣ, η ΤΡΑΜ θα διαθέσει 5 mini bus στο δήμο Πειραιά για την εξυπηρέτηση των πολιτών που θα «ενοχληθούν» από τα έργα. Τα δρομολόγια που θα εκτελεί θα είναι από το κέντρο και το λιμάνι της πόλης προς τις γύρω περιοχές.

Πριν από την ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται να φυτευτούν περισσότερα από 1200 δέντρα κατά μήκος της νέας γραμμής.

Οφέλη από την επέκταση του τραμ στον Πειραιά


Με την επέκταση του τραμ στον Πειραιά επιτυγχάνεται:


μείωση της κυκλοφορίας οχημάτων περίπου κατά 15.000 την ημέρα
αναβάθμιση του κέντρου της πόλης και της ευρύτερης περιοχής, μέσω των έργων ανάπλασης
ενίσχυση των εμπορικών χρήσεων τοπικής ή υπερτοπικής σημασίας
καλύτερη εξυπηρέτηση όσων ταξιδεύουν με πλοία
μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης που συνεπάγεται βελτίωση του αστικού μικροκλίματος
ανακατασκευή και βελτίωση πεζοδρομίων
ανάπλαση των ελεύθερων κοινόχρηστων χώρων, καθώς και των πλατειών Κοραή, Αλικάκου και Δεληγιάννη. Αλλά και της περιοχής της Ευαγγελίστριας


Χαρακτηριστικά παραδείγματα της αναβάθμισης από το αθηναϊκό τραμ του αστικού τοπίου, αλλά και της βελτίωσης βασικών υποδομών είναι οι αλλαγές που επιτελέστηκαν στις περιοχές του Νέου Κόσμου, της Νέας Σμύρνης και του εμπορικού κέντρου της Γλυφάδας.

Ενημέρωση κατοίκων κατά τη διάρκεια των έργων επέκτασης

Για την αποφυγή της ταλαιπωρίας των οδηγών, των κατοίκων και των επισκεπτών του Πειραιά, κατά τη διάρκεια των εργασιών κατασκευής του δικτύου, η ΤΡΑΜ Α.Ε. θα διαθέσει εξειδικευμένο προσωπικό για την παροχή έγκυρων και έγκαιρων πληροφοριών στους πολίτες. Συγκεκριμένα :


Θα δίνονται πληροφορίες μέσω ειδικού τετραψήφιου αριθμού επικοινωνίας
Θα λειτουργεί γραφείο ενημέρωσης (help desk) εντός της Νομαρχίας
Θα πραγματοποιηθεί εκστρατεία ενημέρωσης μέσω των Μ.Μ.Ε, ημερίδων, συνεργασίες με τοπικούς φορείς και μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία της πόλης
Επιπλέον, θα λειτουργεί ηλεκτρονικό info kiosk ενημέρωσης εντός του Δημαρχείου.
Τέλος, οι ενδιαφερόμενοι θα μπορούν επίσης να επικοινωνούν με την Εξυπηρέτηση Κοινού της ΤΡΑΜ Α.Ε. (τηλ. 210.9978000), αλλά και να επισκέπτονται το site της εταιρείας www.tramsa.gr, όπου θα περιγράφεται σε τακτά χρονικά διαστήματα η πρόοδος του έργου.

Β’ ΦΑΣΗ ΕΠΕΚΤΑΣΕΩΝ

ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ – ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΕΙΟ & ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ

Η ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής τροχιόδρομου αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2013.


Κόστος Υλοποίησης

Το κόστος υλοποίησης της Β’ Φάσης επέκτασης εκτιμάται συνολικά σε 60 εκατ. €., εκ των οποίων τα 42 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την κατασκευή μονής γραμμής τροχιόδρομου, ενώ τα υπόλοιπα 18 εκατομμύρια ευρώ για την αγορά 7 οχημάτων τραμ.
Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.


Σημείωση : Οι επεκτάσεις των Γ’ & Δ’ Φάσεων μελετήθηκαν στο πλαίσιο Μελέτης Σκοπιμότητας που εκπόνησε ο ΟΑΣΑ (2006 – 2007) για την εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά με Μέσα Σταθερής Τροχιάς.
Η χρηματοδότηση των επεκτάσεων αναμένεται να γίνει, είτε από Εθνικούς Πόρους, είτε από κονδύλια μέσω της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είτε από Σ.Δ.Ι.Τ.

Γ’ ΦΑΣΗ ΕΠΕΚΤΑΣΕΩΝ

ΑΚΤΗ ΠΟΣΕΙΔΩΝΟΣ - ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ - ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ
ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΙΡΑΙΑ - ΚΑΜΙΝΙΑ

Τα έργα κατασκευής της Γ΄Φάσης εκτιμάται ότι θα αρχίσουν μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής τροχιόδρομου της Β’ Φάσης.


Κόστος Υλοποίησης


Το κόστος υλοποίησης της Γ’ Φάσης επέκτασης εκτιμάται συνολικά σε 132 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 69 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την κατασκευή γραμμής τροχιόδρομου, ενώ τα υπόλοιπα 63 εκατομμύρια ευρώ για την αγορά 25 οχημάτων τραμ. Νέο Αμαξοστάσιο: 30 εκατομμύρια ευρώ

Δ’ ΦΑΣΗ ΕΠΕΚΤΑΣΕΩΝ

ΚΕΡΑΤΣΙΝΙ - ΠΕΡΑΜΑ

Οι εργασίες κατασκευής τροχιόδρομου της Δ΄ Φάσης αναμένεται να αρχίσουν μετά την ολοκλήρωση της Γ΄ Φάσης.


Κόστος Υλοποίησης


Το κόστος υλοποίησης της Δ’ Φάσης επέκτασης εκτιμάται συνολικά σε 125 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 88 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την κατασκευή γραμμής τροχιόδρομου, ενώ τα υπόλοιπα 37 εκατομμύρια ευρώ για την αγορά 15 οχημάτων τραμ.


Κριτήρια επιλογής συνόλου επεκτάσεων

Μέγιστη δυνατή εξυπηρέτηση των πιο πυκνοκατοικημένων περιοχών και των πιο σημαντικών υπερτοπικών πόλων
Συμβατότητα και συνεργασία με το υφιστάμενο δίκτυο Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΜΣΤ)
Ελαχιστοποίηση, κατά το δυνατόν, των περιβαλλοντικών και κυκλοφοριακών επιπτώσεων.
Γεωμετρική και κατασκευαστική εφικτότητα.
Αξιολόγηση απαιτούμενων συνοδευτικών τεχνικών έργων (π.χ. νέο αμαξοστάσιο)
Μέθοδος κατασκευής συνόλου επεκτάσεων


Η κατασκευή των επεκτάσεων προς τον Πειραιά και τις υπόλοιπες περιοχές προβλέπεται να γίνει με τον πρωτοποριακό τρόπο της «πλήρους και ταχείας προκατασκευής», όπως συνέβη και κατά την επέκταση του δικτύου τραμ προς τη Βούλα.

Τα πλεονεκτήματα από τη συγκεκριμένη εφαρμογή είναι η ταχύτητα υλοποίησης και η σύντομη απόδοση του οδοστρώματος στην οδική κυκλοφορία, με ιδιαίτερη έμφαση στις διασταυρώσεις. Επίσης, η συγκεκριμένη μέθοδος κατασκευής βοηθά στην περιβαλλοντική «ανακούφιση» της πόλης, καθώς κατά την εμπορική λειτουργία του τραμ δε θα υπάρχουν κραδασμοί, δονήσεις και θόρυβος, ενώ θα προστατευθούν διατηρητέα κτήρια και σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, λόγω της τοποθέτησης πλωτών πλακών. Σημαντική επίσης κρίνεται η μείωση της όχλησης στην εμπορική κίνηση των καταστημάτων.


Νέος σχεδιασμός στάσεων


Οι αποβάθρες των στάσεων θα κατασκευασθούν με πλάκες πορφυρίτη και θα έχουν μήκος 60 έως 65 μέτρα. Εξαίρεση θα αποτελεί μόνο η στάση «Ανδρούτσου», που λόγω ελλείψεως χώρου, θα έχει μήκος 35 μέτρων και θα προορίζεται αποκλειστικά για μονό συρμό.


Οι στάσεις του νέου δικτύου θα έχουν νέο σχεδιασμό, σε σχέση με τις υπάρχουσες του δικτύου, καθώς θα χαμηλώσει το ύψος των στεγάστρων, ώστε να προσφέρουν στους επιβάτες αποτελεσματικότερη προστασία από τον ήλιο, τον αέρα και τη βροχή. Επίσης, θα εξοπλιστούν με σταθερά καθίσματα, καλάθια απορριμμάτων, φωτιστικά σώματα, ενώ σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο θα τοποθετηθούν όλα τα μηχανήματα έκδοσης και ακύρωσης εισιτηρίων.