Τρίτη 18 Αυγούστου 2009

«Σκιές» για τον διαγωνισμό

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Δημόσιο έργο χωρίς ενστάσεις, προσφυγές και πισώπλατα μαχαιρώματα δεν νοείται, και ο διαγωνισμός για την επέκταση του δικτύου του τραμ στον Πειραιά δεν υπήρχε περίπτωση να ξέφευγε από τον κανόνα.

Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 92 εκατ. ευρώ, προκαλούσε ώς τώρα κινητικότητα στο παρασκήνιο, αλλά χθες η κατασκευάστρια εταιρεία «Θεμέλη», που έχει ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος, εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία αφήνει σκιές στη διαδικασία.

Η εταιρεία, που είχε υλοποιήσει την περίπου 800 μέτρων επέκταση του τραμ από το Κολυμβητήριο Γλυφάδας στη Βούλα, κάνει λόγο για «έντονη κινητικότητα» που, όπως λέει, «παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες στην Τραμ Α.Ε.». Αν και «η επιτροπή διαγωνισμού έχει ελέγξει και γνωμοδοτήσει επί των ενστάσεων, πληροφορίες αναφέρουν ότι η Διοίκηση ασκεί πιέσεις... προκειμένου να μεθοδευτεί η ανάθεση του έργου σε άλλον, εκτός του μειοδότη».

Πηγές προσκείμενες στο υπουργείο Μεταφορών επιχείρησαν να αντικρούσουν τις κατηγορίες που διατυπώνει η «Θεμέλη». Ειδικότερα κάνουν λόγο σε ελλείψεις και παρατυπίες που εντοπίστηκαν στον φάκελο της εταιρείας μετά από ενστάσεις που υπέβαλαν ανταγωνιστές της, επισημαίνοντας πως η ανακήρυξη της «Θεμέλη» ως προσωρινού αναδόχου δεν σημαίνει κατ' ανάγκη πως η τελευταία θα είναι και η εταιρεία που θα λάβει το χρίσμα για την κατασκευή του έργου.

Η «Θεμέλη» κάνει επίσης λόγο για «ενοχλητικούς συνειρμούς» που προκαλούνται από την ανακίνηση του θέματος στην περίοδο του Δεκαπενταύγουστου, ενώ από το υπουργείο απάντησαν σχολιάζοντας πως ακολουθούν τις προβλεπόμενες διαδικασίες και πως δεν κοιτάζουν το... ημερολόγιο.

Δευτέρα 10 Αυγούστου 2009

Το Τραμ "προσθαλασσώνεται" στο λιμάνι του Πειραιά

Πηγή: capital.gr

Στα τέλη Αυγούστου αναμένεται η συνεδρίαση του ΣτΕ για την επέκταση του Τραμ στο Πειραιά, έπειτα από την προσφυγή ομάδας πολιτών, η οποία εναντιώνεται στην εξαγγελθείσα είσοδο του μέσου σταθερής τροχιάς στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας.

Από την πλευρά της Τραμ ΑΕ, αυτό που αναμένεται να υποστηριχτεί είναι ότι πρόκειται «για έργο ζωτικής σημασίας, καθώς θα μειωθεί η κυκλοφορία των οχημάτων κατά 15.000 ΙΧ, θα αναβαθμιστεί το κέντρο και θα ενισχυθούν οι εμπορικές χρήσεις τοπικής και υπερτοπικής σημασίας».

Αντίθετη άποψη εκφράζουν πολίτες του Πειραιά, στην οποία μετέχουν πολιτικοί μηχανικοί. Η ομάδα των πολιτών που προσέφυγε στο ΣτΕ, ζητώντας την ακύρωση του έργου, εγείρει σοβαρές ενστάσεις γύρω από τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, σημειώνοντας ότι «αυτή στηρίζεται σε ανέφικτους στόχους ταχύτητας και χρονικής αξιοπιστίας των δρομολογίων του Τραμ».

Η προσφυγή της ομάδας των 43 πολιτών έγινε την περίοδο που ο σχετικός διαγωνισμός είχε ήδη προκηρυχτεί, έπειτα από τρία χρόνια διαβουλεύσεων και κάμψης σειράς ενστάσεων, τόσο από την προηγούμενη δημοτική αρχή, όσο και από τοπικούς εμπορικούς συλλόγους. Μάλιστα, στις 8 Μαΐου 2009, η Τραμ ΑΕ είχε ανακοινώσει τον προσωρινό ανάδοχο του έργου (εταιρεία Θεμέλη).

Διπλασιασμός επιβατικής κίνησης από την επέκταση στο Πειραιά

Η εξαγγελθείσα διαδρομή που επιλέχθηκε, μήκους 5,4 χλμ., μέχρι το λιμάνι του Πειραιά είναι η εξής: Νέο Φάληρο-Μικράς Ασίας-Γρηγορίου Λαμπράκη-Βασιλέως Γεωργίου Α΄-Λιμάνι (Ακτή Ποσειδώνος)-Εθνικής Αντιστάσεως-Ομηρίδου Σκυλίτση-Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας.

Ήδη γίνονται μελέτες για τη β΄ φάση, η οποία περιλαμβάνει τη Φρεαττύδα, την Καλλίπολη και το Χατζηκυριάκειο, ενώ η γ΄ φάση περιλαμβάνει το Πέραμα και τα Καμίνια.

Στις αρχές του 2011 υπολογιζόταν ότι θα λειτουργούσε η επέκταση του τραμ στον Πειραιά, αφού η μέθοδος ταχείας προκατασκευής, με την οποία θα κατασκευαστεί ο τροχιόδρομος απαιτεί κάτι λιγότερο από 2 έτη.

Η επέκταση του δικτύου στον Πειραιά, σύμφωνα με στελέχη της Τραμ ΑΕ, θα επιφέρει διπλασιασμό της επιβατικής κίνησης.

Σήμερα, το τραμ-κατά δήλωση της Τραμ ΑΕ- διακινεί ημερησίως 60-65.000 άτομα, ενώ με την επέκταση σε μια νέα πόλη, αναμένεται διπλασιασμός της κίνησης.

Η επέκταση στον Πειραιά θεωρείται «αυτοσκοπός», καθώς τα έσοδα των κομίστρων από τους επιβάτες για Πειραιά υπολογίζεται ότι θα καλύπτουν το 70-75% των λειτουργικών εξόδων της εταιρείας. Αυτό, διότι η Τραμ ΑΕ, μέσα σε πέντε χρόνια, έχει καταφέρει να συσσωρεύσει ζημίες άνω των 87 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο των υποχρεώσεων ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.