Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2007

Τραμ, απαραίτητο συμπλήρωμα του μετρό

Πηγη: Το Βημα, επιστολή του Σπύρου Γιακουμάκη

Στη συμπρωτεύουσα κατασκευάζεται ύστερα από δεκαετίες αναβολών και καθυστερήσεων μία σύγχρονη γραμμή μετρό. Ορθώς! Ωστόσο αυτό δεν αρκεί για να επιλύσει τα οξυμένα κυκλοφοριακά της προβλήματα. Το 2012 που κατά τον ΥΠΕΧΩΔΕ θα είναι (πολύ αισιόδοξα) το έτος παράδοσης του έργου στους πολίτες της, είναι μακριά. Πολύ μακριά. Ως τότε η Θεσσαλονίκη, όπως και η Αθήνα άλλωστε, αναμένεται να «βουλιάξουν» αύτανδρες κάτω από το βάρος των ΙΧ. Μα θα γίνει και η υποθαλάσσια και ο περιφερειακός, αντιτείνουν στο ΥΠΕΧΩΔΕ. Ορθώς! Να ενισχυθεί η περιφερειακή κίνηση του ΙΧ για να αποσυμφορηθεί το κέντρο, αλλά... οι κύριοι αρμόδιοι λησμονούν μία μικρή αλλά καθόλου ασήμαντη λεπτομέρεια. Οτι το ΙΧ είναι αδηφάγο! Παραδείγματα υπάρχουν πολλά. Η Αττική οδός πρωτίστως κορέστηκε πολύ πριν από την ώρα της. Η Μαραθώνος, όπου εντός κατοικημένων περιοχών (π.χ., Γέρακας, Παλλήνη, Πικέρμι, Μάκρη) διπλασιάστηκε βλακωδώς ο ζωτικός χώρος του ΙΧ εις βάρος των πεζών και της δημόσιας υγείας εν γένει, έχει ήδη πήξει. Καλώ τον κ. Σουφλιά να κάνει μία βόλτα στη Μαραθώνος πρωινές ώρες ή γύρω στο μεσημέρι. Κόλαση. Το μοντέλο, λοιπόν, του να διευκολύνουμε συνεχώς το ΙΧ, στην Ευρώπη τουλάχιστον, έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί. Ο μόνος δυστυχώς που δεν το έχει καταλάβει ακόμη σε αυτή τη χώρα είναι ο κ. Σουφλιάς και το υπουργείο στο οποίο προΐσταται. Του λες για τραμ και δεν θέλει να τ΄ ακούει! Δεν μας εξηγεί όμως το γιατί. Δεν δίνει δεκάρα τσακιστή, έστω κι αν κάποιος προσπαθεί να τον πείσει καλοπροαίρετα ότι το σύγχρονο τραμ δεν είναι ο παλιός αραμπάς αλλά πλέον η Ρολς Ρόις των επιφανειακών μέσων μαζικής μεταφοράς. Που μπορεί να γίνει και (πολύ) γρήγορο αν το ΥΠΕΧΩΔΕ δεήσει επιτέλους να του εκχωρήσει την άκρως αναγκαία για την ορθή λειτουργία του προτεραιότητα στις διασταυρώσεις. Ας μας εξηγήσει λοιπόν ο κ. Σουφλιάς γιατί στη Μίκρα, για παράδειγμα, πρέπει να επεκταθεί το μετρό (επιφανειακά προφανώς) και να κοπεί η περιοχή στα δύο λόγω αναπόφευκτης περίφραξης των γραμμών για λόγους ασφαλείας. Από τον τερματικό σταθμό του μετρό ανατολικά δεν μπορεί να ξεκινάει μία γραμμή τραμ; Και φθηνότερα θα κοστίσει και την περιοχή δεν θα κόψει στα δύο. Αρκεί να υπάρξει η πολιτική βούληση να θιγεί το ΙΧ. Γιατί απλούστατα δεν πάει άλλο. Γιατί και ο πεζός και ο ποδηλάτης (να φτιαχτούν ποδηλατόδρομοι δίπλα στις ράγες του τραμ) και ο ΑΜΕΑ απαιτούν πίσω την πόλη που εδώ και πολλά χρόνια δεν τους ανήκει. Να γιατί το τραμ είναι απαραίτητο συμπλήρωμα του μετρό για να ξανανιώσουμε άνθρωποι στις πόλεις-τέρατα που τόσο απερίσκεπτα «φτιάξαμε».

2 σχόλια:

Κοινότητα Εκάλης είπε...

Poso ua trwme sthn mapa to souflia k to ka8e asxeto ipourgo pou ta pernei apo emporous ayokinitwn k aytokinitisika lompi?

Ανώνυμος είπε...

Θέλω να θίξω ένα ζήτημα σχετικά με το μετρό της Αθήνας. Από τη στιγμή που άρχισε να λειτουργεί ο προαστιακός σιδηρόδρομος περιέπεσε σε αχρηστία η παλιά μετρική γραμμή του ΟΣΕ από τους Αγίους Αναργύρους ως την Ελευσίνα. Στη θέση της λειτουργεί η γραμμή που ακολουθεί τη χάραξη της Αττικής οδού, κανονικού πλάτους.
Η μετρική γραμμή προέρχεται από το δίκτυο των ΣΠΑΠ. Διέρχεται από πυκνοκατοικημένες περιοχές για εφτά χιλιόμετρα, το λιγότερο, και στη συνέχεια προσεγγίζει σημαντικές πόλεις, όπως ο Ασπρόπυργος πριν καταλήξει στην Ελευσίνα. Μέχρι τώρα δεν έχει μπει ένα σχέδιο για το πώς θα αξιοποιηθεί. Υπάρχει ο κίνδυνος να αχρηστευτεί οριστικά.
Επί υπουργίας Χρίστου Βερελή το 2003 είχε δημιουργηθεί ένα προσχέδιο για τη μετατροπή της γραμμής σε επιφανειακό μετρό. Μετά την αλλαγή υπουργού δεν έγινε κάποια πρόοδος στο ζήτημα. Η γνώμη μου είναι πως πρόκειται για μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί.
Όλοι έχουμε διαπιστώσει πως το μετρό είναι το πιο γρήγορο, εύχρηστο, αποδοτικό και αξιόπιστο μέσο αστικής συγκοινωνίας. Το αρνητικό του είναι το μεγάλο κόστος κατασκευής. Το κόστος οφείλεται στις απαλλοτριώσεις και στις διανοίξεις των σηράγγων.
Στην περίπτωση του παλιού σιδηροδρομικού δικτύου των ΣΠΑΠ από Αγίους Αναργύρους ως την Ελευσίνα δε χρειάζεται ούτε σκάψιμο, ούτε πολλές απαλλοτριώσεις. Μια απλή αλλαγή στην επιδομή των σιδηροτροχιών και το έργο είναι έτοιμο. Με μια μικρή υπόγεια επέκταση μήκους 1,5 χιλιομέτρων η γραμμή μπορεί να επεκταθεί ως το σταθμό του Αγ. Ελευθέριου του Ηλεκτρικού σιδηροδρόμου. Έτσι θα μπορεί να συνδεθεί με το υπόλοιπο δίκτυο των Μέσων σταθερής τροχιάς. Όταν φτιαχτεί και η γραμμή 4 του μετρό θα μπορεί να συνδεθεί και με αυτήν αρκετά εύκολα.
Είναι γεγονός ότι ο κόσμος βλέπει το μετρό θετικά. Στον κάθε υπουργό μεταφορών ή Δημοσίων έργων έχει θετικό αντίκτυπο κάθε νέος σταθμός μετρό που εγκαινιάζει, καθώς θεωρείται μεγάλο έργο. Μέσω των blog πρέπει να ανοίξουμε το ζήτημα της δημιουργίας επιφανειακού μετρό στην παλιά γραμμή των ΣΠΑΠ. Δεν αρκεί απλώς να καταγράφουμε την υπάρχουσα κατάσταση. Πρέπει και να την αλλάζουμε προς το καλύτερο. Εάν τεθεί μαζικά το αίτημα μέσω του Ιντερνέτ, θα μπορέσουμε να δραστηριοποιήσουμε τον κόσμο και να συντελέσουμε στην όσο το δυνατό μεγαλύτερη επέκταση των Μέσων σταθερής τροχιάς. Μέσων που διευκολύνουν σε πολύ μεγάλο βαθμό την καθημερινότητά μας και ομορφαίνουν την εικόνα της πόλης μας.

Υ.Γ. Πότε θα μεταφερθούν οι δυο τριτοκοσμικοί σταθμοί του ΚΤΕΛ (Κηφισού και Λιοσίων) σε ένα νέο σύγχρονο σταθμό δίπλα στο σταθμό Ελαιώνας του μετρό;