Κυριακή, 1 Ιουνίου 2008

Ανοιχτή Επιστολή για το Τραμ του Πειραιά αποό τον Επιβάτη

Πηγή: Επιβάτης

Αξιότιμε κ. Νομάρχα και

κ.κ. επικεφαλής των συνδυασμών της Ν. Α. Πειραιά

Πολίτες του Πειραιά

Μία ημέρα πριν από την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, το Νομαρχιακό Συμβούλιο Πειραιά θα συζητήσει προς έγκριση την νέα μελέτη για την επέκταση του τραμ προς το κέντρο και το λιμάνι του Πειραιά.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η απόφασή του θα είναι ένα αποφασιστικό ΝΑΙ ΣΤΟ ΤΡΑΜ, ώστε η πόλη του Πειραιά με τα τόσα περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά προβλήματα που την ταλανίζουν, να κάνει επιτέλους ένα σημαντικό βήμα ώστε από μια άναρχη τριτοκοσμική πόλη του αυτοκινήτου να καταστεί μια ώριμη κοινωνικά ευρωπαική πόλη της Δημόσιας Συγκοινωνίας.

Δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι μία μόλις ημέρα πριν από την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος, όταν όλη η ανθρωπότητα έχει συστρατευθεί στον αγώνα για καλύτερο περιβάλλον και ενάντια στο φαινόμενο του θερμοκηπίου και την κλιματική αλλαγή (Πρωτόκολλο του Κυότο, Πράσινη Βίβλος της ΕΕ για την (βιώσιμη) Αστική Κινητικότητα και τις Πράσινες Μεταφορές κλπ), μπορεί η απόφασή σας να είναι διαφορετική, καταδικάζοντας την πόλη του Πειραιά να στερηθεί τα ευεργετικά αποτελέσματα από την έλευση ενός κατ’εξοχήν οικολογικού μέσου μεταφοράς, που σε παγκόσμιο επίπεδο σε πάνω από 500 πόλεις, μεγάλου και μεσαίου μεγέθους, αποτελεί σημαία για την οικολογική τους ανασυγκρότηση και κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση.


Ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων έχει επίσημα προειδοποιήσει ότι σε 3 το πολύ χρόνια, ολόκληρο το βασικό οδικό δίκτυο σε Αθήνα-Πειραιά-Περίχωρα θα έχει κορεστεί απόλυτα, με απροσδιόριστης εκτάσεως σοβαρότατες συνέπειες στην κοινωνική συνοχή και ζωή της πόλης. Η σε παγκόσμιο επίπεδο απόδοση έμφασης σε μέσα μεταφοράς που διακρίνονται για τον υψηλό τους δείκτη βέλτιστης κατανάλωσης χώρου και ενέργειας ανά μεταφερόμενο επιβάτη (της ελάχιστης δυνατής δηλ.) καθώς και για το ότι δεν ρυπαίνουν άμεσα τον χώρο δράσης τους, επέβαλε τα τελευταία 25 χρόνια την (επι)στροφή στο σύγχρονο τραμ. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το τραμ σήμερα χρειάζεται 25 φορές λιγότερο χώρο για κυκλοφορία και στάθμευση ανά μεταφερόμενο επιβάτη σε σχέση με τα ΙΧ και 5 φορές λιγότερο χώρο αντίστοιχα σε σχέση με τα λεωφορεία ή τρόλλευ. Παράλληλα καταναλίσκει τρείς φορές λιγότερη ενέργεια ανά μεταφερόμενο επιβάτη σε σχέση με τα οδικά ΜΜΜ. Συνεπώς είναι το αποτελεσματικώτερο επιφανειακό μέσο μαζικής μεταφοράς.



Ειδικά για τον Πειραιά η επέκταση του τραμ θα συμβάλει στα εξής:



1. Aναζωογόνηση της τοπικής αγοράς προσδίδοντάς της υπερτοπικά χαρακτηριστικά, καθώς θα συνδέσει την πόλη με ολόκληρο το μέτωπο των παραλιακών Δήμων και τη Νέα Σμύρνη, περιοχών με μεγάλο ποσοστό νεαρόκοσμου και υψηλή κινητικότητα. Επίσης ανατίμηση της ιδιωτικής γαιοπροσόδου των όμορων στη γραμμή ιδιοκτησιών, όπως έχει γίνει τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο (πχ Μάντσεστερ, Βαρκελώνη, Στρασβούργο κλπ), αλλά και στην περιοχή της Αθήνας που ήδη εξυπηρετείται με τραμ (πχ Νέα Σμύρνη).

2. Αποσυμφόρηση από ένα κυκλοφοριακό διάδρομο (Παραλιακοί Δήμοι-Πειραιάς) που φορτίζει καθημερινά τον Πειραιά με 60000 αυτοκίνητα, ειδικά αν ληφθούν υπόψη η μποτιλιαρισμένη τις ώρες αιχμής λεωφόρος Ποσειδώνος, η ανεμπόδιστη παράλληλη πορεία του τραμ σε αποκλειστικό διάδρομο και το γεγονός ότι ήδη το 25% των σημερινών 65000 ημερήσιων χρηστών του τραμ, σύμφωνα με έγκυρες μετρήσεις χρησιμοποιούσαν πριν ΙΧ για τις μετακινήσεις τους. Ειδικά για την σύνδεση Πειραιά-Παραλιακών Δήμων το τραμ αποτελεί σωτήρια λύση, αν σκεφτούμε ακόμα την έλλειψη χώρων στάθμευσης στο κέντρο του Πειραιά που δεν μπορεί να υποδεχτεί αυτόν τον φόρτο καθιστώντας σήμερα την πόλη δυσχερώς επισκέψιμη, καθώς και το γεγονός ότι σ’αυτήν την κατεύθυνση δεν πρόκειται ποτέ να κατασκευαστεί μετρό.

3. Αντίθετα το μετρό, όταν θα κατασκευαστεί, θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Πειραιά με τούς Βορειοδυτικούς Δήμους, ώστε μαζί με τον ΗΣΑΠ και τον Προαστιακό να σηκώσουν το βάρος της προς Βορράν σύνδεσης του Πειραιά με την Αθήνα, την Αττική και την υπόλοιπη ενδοχώρα. Δεν είναι συνεπώς ανταγωνιστικά αλλά συμπληρωματικά το τραμ με το μετρό στην περίπτωση του Πειραιά. Μην λησμονείται επίσης ότι η συγκεκριμένη επέκταση του τραμ προϋποτίθεται για να φτιαχτεί σε επόμενη φάση και η περαιτέρω επέκτασή του προς Δραπετσώνα, Κερατσίνι, Πέραμα, όπως έχουν δείξει οι σχετικές μελέτες (ΟΑΣΑ, ΜΑΜ) και ζητά η Τοπική Αυτοδιοίκηση των περιοχών αυτών.

4. Το τραμ θα συμβάλει επίσης στην πολεοδομική ανάπλαση των περιοχών που θα περάσει, σύμφωνα και με το μνημόνιο ΥΜΕ-Δήμου Πειραιά, ενώ θα ενισχύσει την προσπελασιμότητα του λιμανιού και τις σχέσεις της πόλης του Πειραιά με ολόκληρη την παραλιακή ζώνη επιρροής του.



Η νέα μελέτη του τραμ που έρχεται προς συζήτηση στο Νομαρχιακό Συμβούλιο είναι απαλλαγμένη από κάποια προβλήματα που διέκριναν την παλιά, αφού όχι μόνο είναι απολύτως εναρμονισμένη και συμβατή με την νέα εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη του Δήμου Πειραιά και το σύστημα μονοδρομήσεων και λοιπών ρυθμίσεων που αυτή προτείνει, αλλά και δεν απομειώνει την κρίσιμη κυκλοφοριακή ικανότητα του διαδρόμου εισόδου / εξόδου προς και από την πόλη και το επιβατικό λιμάνι (αντιθέτως αυξάνει την συνολική μεταφορική ικανότητά του), οργανώνει καλύτερα την τοπική παρόδια εξυπηρέτηση και στάθμευση και τέλος συμβάλει θετικά στον σχεδιασμό αναδιάρθρωσης των Δημόσιων Συγκοινωνιών εκ μέρους του ΟΑΣΑ στην περιοχή Πειραιά.

Γι αυτούς όλους τους λόγους συγκεντρώνει αυτή την φορά και την συγκατάθεση της πλειοψηφίας των τοπικών παραγόντων της Πειραιώτικης κοινωνίας, θεσμικών και μη (Δήμος, Εμπορικός Σύλλογος, ΕΒΕΠ κλπ).

1 σχόλιο:

kostaki είπε...

Συγχαρητηρια για τη προσπαθεια σας να κανετε κατανοητο το αυτονοητο και το απαραιτητο.Οσοι χρησιμοποιουν το τραμ στις πιο αναβαθμισμενες περιοχες γνωριζουν....